הדפסה
פרשת שבוע - כי תבוא

פרשת כי תבוא

harav_hiler1  פרשת כי תבוא

פרשת "כי תבוא"-איזה כיף לנו שאנו גרים בארץ ישראל- פרשתנו פותחת במילים "וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ" ועומדת הגמרא (מגילה יד) על ההבדל בין פתיחת סיפור במילה "וְהָיָה" לבין פתיחת סיפור במילה "וַיְהִי" כמו למשל בפתיחת מגילת אסתר 'וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ' ומסבירה הגמרא שהביטוי "וְהָיָה" משמש ללשון שמחה וכל מקום שמשתמשים בביטוי "וַיְהִי" הוא לשון צער. יוצא איפה שפתיחתה של הפרשה "וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ" מבטאת משהו שמח. אכן הדבר ניכר גם במספר פסוקים (ישעיהו לה) "וּפְדוּיֵי ד' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחה" או (שם נה) "כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וּבְשָׁלוֹם תּוּבָלוּן הֶהָרִים וְהַגְּבָעוֹת יִפְצְחוּ לִפְנֵיכֶם רִנָּה וְכָל עֲצֵי הַשָּׂדֶה יִמְחֲאוּ כף" אך גם בתפילה מבקשים אנחנו "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ד' אֱלֹקינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ. שֶׁתַּעֲלֵנוּ בְשִׂמְחָה לְאַרְצֵנוּ" ורעיון זה ששמחה קשורה למגורינו בארץ ישראל מופיע הרבה בכתבי ברסלב ובעוד ספרי חסידות. האור החיים הקדוש טוען שהשמחה על חיינו כאן בארץ תלויה בעצם ב-4 דברים הרמוזים בפסוק הראשון "וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ד' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ, וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה...וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ"  1.שצריך לדעת ולזכור כל הזמן שישיבתנו כאן בארץ היא מכוחו ומרצונו של ד' ולולי רצונו לא היינו זוכים לזה. 2. שצריך שהארץ תהיה כבושה על ידינו ובשלטון שלנו גם אם לא נצליח ליישב את כולה ולולי זה אין השמחה שלמה. 3.שיש מצווה ליישב את הארץ כולה וכל עוד איננה מיושבת לגמרי חסרה שמחה. 4. מצוות הבאת הביכורים המסמלת את השמחה שבחיבור לארץ ולאדמתה שמפיקה כבר יבולי פירות.  הרב קוק בפתיחה לספר 'אורות' (וכך גם בספר כוזרי לריה"ל) מסביר שכמו שכל אחד מאתנו מגלה את עצמו ואת אישיותו במובן היותר מלא כשהוא נמצא במקום הטבעי לו בו הוא מרגיש נוח וכו', כך ארץ ישראל קשורה באופן היותר עמוק לנשמה הלאומית שלנו ועל כן רק כשעם ישראל חוזר לארץ ישנה תחושת מרגוע שלימות ושמחה הן בצד הלאומי שלנו והן בצד הפרטי. אגב זוהי הסיבה שבחו"ל לא נהגו לברך ברכת כוהנים מידי יום בעוד שבארץ כן וכפי הסבר הרמ"א כי שם בחו"ל אין אנו שרויים בשמחה משא"כ כאן. אחזור אם כן לפתיח. אשרינו ומה טוב חלקנו שזכינו אנו תושבי מדינת ישראל לחיות ולהקים את בתינו כאן בארץ. נכון שישנם כאן קשיים. יש מחבלים הזוממים לגרשנו מכאן. יש בעיות עם בדואים שמשתלטים על שטחים עצומים של ארצנו בנגב ובגליל. יש בעיות פוליטיות עם אומות העולם שבמקום לעזור לקיום דברי הנביאים על שיבת ציון הם מפריעים לזה. יש לנו בעיות עם יהודי העולם שעדיין לא חדרה למוחם ולליבם אהבת הארץ והרצון לשוב אליה, אך אנו סמוכים ובטוחים ששיבת ציון שמתקדמת אט אט תביאנו במהרה לגאולה השלמה.שבת שלום!

פרשה ומשמעותה לדורינו, הרב ראובן הילר