הדפסה
פרשת שבוע - ואתחנן

פרשה ומשמעותה לדורנו

פרשת "ואתחנן"-"שבת נחמו"

היש נחמה על חורבן גוש קטיף לאחר 5 שנים?

כותב אני דברים אלו בשעות אחה"צ של תשעה באב. לפני כמה דקות סיימתי דפדוף באטלס כרטא של ימי הביניים שקניתי בשבוע הספר, המנתח את אשר עבר על העם היהודי מהמאה ה-5 ועד תחילתה של המאה ה-17. לא תאומן כמות השנאה הצרות הרציחות והפרעות שעבר עמינו. כל כך הרבה פעמים יהודים נאלצו לעזוב את בתיהם ואת כל רכושם ולהתחיל הכול מההתחלה. זה היה בעבר וזה היה גם עם דור ההורים שלנו שעזבו את בתיהם ואת כל רכושם והגיעו לארץ לאחר השואה ונאלצו להתחיל הכל מהתחלה.  ואני יושב וחושב, חמש שנים אחרי חורבן גוש קטיף שאולי זו דרכו של עמינו, חורבן ובניה חורבן ובניה. גם ארץ ישראל הייתה בנויה ונחרבה כשגורשנו מכאן וכעת היא נבנית שוב ואי"ה גם את גוש קטיף עוד נבנה.אכן, לעם היהודי יש אמונה ותקווה אך את עשרת אלפי יהודי קטיף שסולקו מבתיהם ומרכושם קשה עדיין לנחם. אמירתם "לא נשכח ולא נסלח" עדיין במלוא תוקפה. לפני כמה שנים השתתפתי בסדנא בנושא חינוך בה הקרינו סרט שבו רצו להוכיח שתופעת ההיטלריזם יכולה לחזור על עצמה. לקחו שחקן מוכשר שהגיע כמורה לביה"ס והוא לאט לאט שיכנע תלמידים בעמדות גזעניות והצליח להלהיב ולהסית את כל בית הספר. רק בסוף הסרט חשף השחקן את עצמו ושאל את התלמידים 'תגידו, השתגעתם?' כך לפני 6 שנים עמד אדם מושחת בשם אריק שרון (שהרס בידיו את כל זכויותיו במלחמות ישראל) שנהג כדיקטאטור אנטי דמוקראטי ובעזרת תקשורת פושעת הצליח להביא את מחשבת השיגעון הזו לבתים רבים בישראל. הממשלה לא הצליחה לעצור אותו וגם לא הכנסת ולא הצבא ולא המשטרה, והוא ,אדם אחד, הצליח להטיל חיתתו על כולם ולבצע את מעשה הפשע של גרוש יהודים מביתם, מפרנסתם והריסת ישוביהם. חמש שנים עברו מאז אותו  תשעה באב ומאז כשאני מתאבל על חורבן בית המקדש, על הגלות של עמינו, על הריגתם של מיליונים רבים של יהודים במהלך גלות זו, אני מתאבל גם על חורבנו של גוש קטיף.
השבת נקרא את ההפטרה בישעיהו (פרק מ) הפותחת במילים "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹקיכם"
ישנם שני סוגי נחמה. ישנה נחמה שאתה אומר לאדם שרע לו כעת "תתעודד, בעזרת ד' יהיה טוב" כלומר אני מסכים אתך שעכשיו רע, רק אני מאחל לך שבעתיד יהיה לך טוב.  יש נחמה עמוקה יותר שאומרת שכל מה שאנו עוברים כולל הצרות היותר גדולות שנראים לנו עכשיו כמשהו נורא ואיום, יתברר לנו לעתיד ש'הכל לטובה'. בהפטרת השבת "נַחֲמוּ נַחֲמוּ" מבקשים אנו שהנחמה לא תהיה רק בבחינת 'יהיה טוב' אלא נחמה עמוקה יותר שנוסכת בנו הרבה תקווה ועידוד שאעפ"י שאין אנו מבינים מחשבותיו של הקב'ה, בכל אופן בטוחים אנו שכל הקשיים שעברנו ושעוברים עלינו ושבחיי היום יום נראים לנו כרעים, דווקא הם אלו שיובילו אותנו בסופו של דבר לגאולה השלימה.
         שבת שלום