הדפסה
פרשת שבוע - פנחס

מי האשם?

לכולנו זכורים מריבות קטנות מהגן או מבית הספר. ילד אחד מכה את חברו, חברו מחזיר לו ובשלב מסויים המורה או הגננת תופסים את אחד משני הילדים ומענישים אותו. כמה תסכול יש בידיעה ש'אני בעצם הצודק וחברי הוא האשם  והמורה בטעות הופך אותי לאשם'.

קצין צה"ל חוקר חשוד בכפר פלשתינאי עויין כשהוא בטוח שזה המעשה הנכון למען מדינתו ולמחרת מצ"ח עוצרים אותו והוא פתאום הופך לנאשם. שוטר מכה מפגינים באופן ברוטאלי וכשמצלמים אותו הוא עוצר את הצלם בעוון הטרדה והופך את הקרבן לנאשם. בוס מטריד עובדת וכשהיא מתלוננת נגדו הוא מאשים אותה בחוסר יעילות בעבודה ודואג לפיטוריה.

גם פנחס הכהן שבפרשת השבוע שעבר סיכן את חייו בהורגו את זמרי בן סלוא מנשיאי שבט שמעון שבעל אישה נכרית מדיינית וכאות הוקרה על כך מקבל שכר מד' "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם" נהפך לפתע ע"י אנשי שבט שמעון לנאשם בכך שהיה פזיז מדי בהריגת אנשים ושינק תכונות אכזריות אלו של רצח מסב אמו,יתרו- שעם נכדתו התחתן אלעזר, ועל כן אדרבה צריך להעניש אותו. מסיבה זו מסבירה הגמרא לא מסתפקת התורה בייחוסו של פנחס לאביו אלעזר אלא הכתוב מייחסו גם לסבא 'פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן' שידוע במתינותו ובכישרונו להשכין שלום בין בני אדם ולמרות זאת יש עיתים שגם איש של שלום צריך לנקוט ביד קשה כפי שעשה פנחס שבמעשה קנאתו כיפר על עם ישראל.

אנו רגילים להשתמש תדיר בביטוי "חוק זה חוק ויש לקיימו" אמירה זו נכונה היא למרות שלעיתים קרובות אלו שמרבים להשתמש בה מעגלים פינות כשהחוק עוסק במעשיהם, אך מה הדין במקרה שזה שבידיו סמכויות החוק משתמש בהם שלא באופן מוסרי למשל אנשים מסוימים הוא עוצר וחוקר ואילו אנשים אחרים הוא פוטר בלא כלום במפגינים מסוג אחד הוא מכה ופוגע ובמפגינים מהסוג השני הוא נוקט בכפפות של משי, האם גם כאן נאמר חוק הוא חוק ויש לקיימו את מי נאשים במקרה של אי ציות לחוק במקרה כזה, את זה שהשלטונות רודפים אותו או את זה שמשתמש בכוח החוק לפגוע באנשים שאת דעותיהם הוא מתעב

התשובה לשאלה זו איננה כל כך פשוטה. זוהי הסיבה שבויכוח הציבורי שהתעורר בעקבות סירובם של הרבנים ליאור ויוסף לבוא לחקירת המשטרה נשארתי מתלבט. אכן מצד אחד אין חסין בפני החוק גם לא רב חשוב, אך מאידך האם הרבנים הם האשמים האמיתיים או שהעבריינים האמיתיים הם אלו שמזמינים אותם לחקירת סרק של מספר דקות אך ורק לצורך טרטור או השפלה בלבד כי הלוא גם לחוקרים וגם למשנה לפרקליט המדינה ברור של'הסכמה' שהרבנים יש ערך של ברכה בלבד ומה יש כאן לחקור האם זה בסדר שלא לשתף פעולה עם טרטור כזה או שחוק זה חוק וצריך לקיימו

שבת שלום!