הדפסה
פרשת שבוע - בהעלותך

מנורת המקדש

פרשתנו מספרת על תפקיד מיוחד של הכהנים, להדליק יום יום  את שבעת הנרות במנורת המקדש.

הפטרת השבוע  עוסקת בנבואת זכריה (פרק ד')- אחד משלשת הנביאים ששרדו עד תחילת תקופת המקדש השני,  שבחזונו רואה הוא את  המנורה ושבעה נרות עליה  ושני ענפי זית מעטרים אותה, אחד מימינה ואחד משמאלה.

לשאלת הנביא "מָה אֵלֶּה אֲדֹנִי?" עונה ד' "זֶה דְּבַר ד' אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ד'".  נבואה זו של הנביא זכריה שמשה כהשראה לעיצובו של סמל מדינת ישראל – מנורת שבעה קנים כשמשני צידיה ענפי זית.   חקר הארכאולוגיה מגלה, שבכל החפירות שנערכו בארץ ובהם נחשפו בתי כנסת או פסיפסים עתיקים, מופיע כקישוט קבוע ציור של מנורה עם או בלי ענפי זיתים וכך  גם בספרי הקדש לפני המצאת הדפוס ולאחריו מוצאים כמעט תמיד ציור של מנורה בשער הספר ונשאלת השאלה מדוע דווקא החל מתקופת בית שני נהפכה המנורה עם עצי הזית כסמל מרכזי של העם היהודי?   בבית המקדש הראשון הייתה אוירת קדושה ואמונה חזקה מאד. היו אלפי נביאים. היה בית מקדש פעיל, אך מאידך לא הייתה כל כך עבודה על מעשיו של הפרט-דבר שהביא להידרדרות מוסרית נוראה ובסופו של דבר לחורבן המקדש.

מנהיגי הדור בבית שני החליטו לשנות כיוון ולבחור בדרך חדשה שהמנורה הינה המוטו שלה. המנורה בבית המקדש סימלה את אור התורה והקדושה שתפקידם להאיר לנו  את נתיבי החיים המעשיים. השוני הגדול ביננו לבין הגויים הינו בכך שאצלם ישנו נתק בין האמונה לבין חיי היום יום בעוד שאצלנו הם משולבים יחד. האמונה דרך קיום המצוות עם התורה שבעל פה שמדריכה אותנו בכל ההלכות המעשיות נותנים משמעות חדשה מלאת קודש לכל חיינו המעשיים.

הפרנסה, הצבא ,חיי המשפחה וחיי החברה  אינם מנותקים מהקדושה אלא אדרבה, התורה מרוממת אותם ונותנת להם משמעות של מעשים קדושים. הכיוון החדש הזה שהתחיל בו הנביא זכריה במסר של מנורה וזית, היינו של תורה ומצוות  מתוך שמחה ונועם ושלום המשיך כל תקופת בית שני ואחריה שבו העם היהודי העשיר את מורשתו במשנה ,תלמוד מדרשים וכו'.  וניסה להתמודד עם עמי העולם לא במאבק אלא בדרך של שלום שנעשתה בעיקר ע"י דוגמא אישית. שיבת ציון והקמת המדינה נעשו לצערינו בחלקם מתוך נטישת אורח החיים היהודי ובעקבות זאת עמי העולם התייחסו ומתייחסים אלינו בביקורת כעם רגיל שמתנכל לעמים אחרים שאת אדמתם כבש.

בהחלט יתכן שלו תהליך זה היה מבוסס על דברי הנביא זכריה והיינו בונים מדינה מלאת מוסר, מלאת קדושה, מלאת תורה, היינו מצליחים להגשים את חזון ההתיישבות בארץ ישראל והכרת העולם והערכתו לתפקידנו המיוחד גם ללא מלחמות וללא מאבקים  'לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ד''.

שבת שלום

.