הדפסה
פרשת שבוע - תצוה

החלטת אקו"ם בפרשת אריאל זילבר צודקת

פרשה ומשמעותה לדורינו

הרב ראובן הילר

פרשת "תצוה"

החלטת אקו"ם בפרשת אריאל זילבר צודקת

לפני למעלה מארבעים שנה, נערך קונצרט בבנייני האומה בירושלים בו הושמעו יצירותיו של ווגנר.

למי שלא יודע, המלחין ריכרד ווגנר היה אחד מגדולי המלחינים באירופה של המאה ה-19, אך עסק הרבה בפילוסופיה והיה בעל השקפה אנטישמית חריפה שעיקר תמציתה מופיע במאמרו "היהדות והמוזיקה" (נכתב בשנת 1850) בו כתב את הגיגיו הגזעניים נגד היהדות ונגד כל המלחינים היהודים. הנאצים אימצו את מרבית רעיונותיהם מתורתו של ווגנר ובכל אירוע חגיגי שלהם הושמע יצירותיו. כמובן הייתה ביקורת חריפה של רבים על הסכמתה של התזמורת הפילהרמונית לנגן יצירות אלו ואני אישית עם הרבה מחברי הפגנו בפתח בניני האומה. בפתח האולם התווכחו אתנו רבים מבאי ההופעה שיש להפריד בין דעותיו של המלחין לבין יצירותיו. "מה זה משנה שהוא היה אנטישמי?" שאלו, "אנו באים לשמוע מוזיקה טובה ולא משנה מהי אישיותו של היוצר שלה". אנו כמובן חלקנו עליהם וטענתנו הייתה שבשום תחום אסור לבצע הפרדה זו. אל תקנה במכולת שבעליה אנס או אלים גם אם היא נותנת שרות טוב וקרובה לביתך. אל תזדקק לזמר ששר נהדר אך הוא בעל אישיות מופרעת. אל תקנה שרותיו של אינסטלטור מעולה אם הוא מכה את אשתו. הדבר מופיע כנוהל ברור בפרשתנו בה התורה מפרטת את סוג וצורת הבגדים אותם צריך הכהן הגדול ללבוש בעת עבודתו ומזהירה התורה שעבודת הכהן איננה רק טכניקה שצריך לדעת לבצע אלא צריך הכהן לעבור מטמורפוזה נפשית ולהיות אדם קדוש כשהביגוד המיוחד לעבודת ד' פועל זאת על נפשו "וְעָשׂוּ אֶת בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ לִי" ואכן כשהמשכן מוכן, מלביש משה את אהרון בפעם הראשונה בבגדי הכהונה ומקדש אותו (ויקרא ח' יב) "וַיִּצֹק מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה עַל רֹאשׁ אַהֲרֹן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ לְקַדְּשׁוֹ"

לצערי אינני מבין גדול במוזיקה. אינני מכיר את אריאל זילבר וגם אין אני מכיר את שיריו ועל כן אין אני יכול לחוות דעה לגבי טיבם, אך אם הוא קיבל פרס על תרומתו למוזיקה הישראלית, מסתמא הפרס מגיע לו. אינני מכיר את דעותיו של זילבר ורק יודע אני שהוא חזר בתשובה כמדומני לזרם חב"ד. גוף ציבורי כמו אקו"ם יכול להסתייג מדעות אלו ואחרות של מוזיקאי ועל כן לא להעריך את אישיותו על ידי הענקת פרס למפעל חיים. אצל אנשים רבים הסקאלה המוסרית מושפעת מהשקפתם הפוליטית. כשהרב שירן שהיה מורה מוערך בבי"ס תיכון בחיפה טען שרצח רבין הינו מעשה נתעב אך לדעתו אין שום בשורה יהודית ב'מורשת רבין' פיטרה אותו שרת המשפטים דאז יולי תמיר שהיום תומכת במורה אדם ורטה שהשמיץ את חיילי צה"ל ואת מדינת ישראל. על כן ברור שהחלטת מועצת אקו"ם חייבת להיות שקולה ומאוזנת היטב שלא להעניק פרס למפעל חיים גם למי שנמצא בזרם הקיצוני ההפוך לזה של זילבר.

שבת שלום