הדפסה
פרשת שבוע - תרומה

האם הכס רומא הינו באמת קדוש?

אמצעי התקשורת עוסקים בימים האחרונים ללא הרף בידיעה 'המרעישה' על פרישתו של הכומר הראשי של הנוצרים הקתולים לפנסיה 'מוקדמת' רק בגיל 85. אינני מבין מה סיפור זה נוגע לעם היושב בציון שמשקיעים בו מלל כה רב, אך הדבר שהכי מפריע לי הוא שקרינינו משתמשים במילה "הכס הקדוש"-ביטוי בו מכנים הקתולים את האפיפיור שלהם. המושג "כסא" במקורות היהודים הינו רעיון מופשט לאמירה שד' מתגלה בארץ. הנביא ישעיהו (פרק ו) רואה בחזונו "וָאֶרְאֶה אֶת ד' ישֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא" וכן אומר הנביא ירמיהו (פרק ג' יז) "בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלַם כִּסֵּא ד' " ובתהילים (פרק מז) "אֱלֹקִים יָשַׁב עַל כִּסֵּא קָדְשׁוֹ". אחד מהיסודות היותר חשובים ביהדות הינו ההבנה שתפקידינו שאיפתנו ושליחותינו בעולם הזה הינה לרומם את העולם החומרי שלנו ולהפכו לקדוש. המושג שד' יושב על כסא פרושו שאלוקים איננו נשיא כבוד של העולם אלא הוא משגיח עליו וקשור אליו ורוצה בתיקונו ועל כן כותב השל"ה הקדוש (דרוש מטות מסעי יא) ש'כסא' בגימטריא 'אנכי' כלומר ד' עצמו מתגלה בעולם התחתון שלנו, והתגלות זו נקראת 'כסא'. הביטוי "אֱלֹקִים יָשַׁב עַל כִּסֵּא קָדְשׁוֹ" משמעותו שהקדושה תפקידה להתגלות בארץ הגשמית שלנו וכך כותב גם הרב קוק (ס' אורות עמ' קס) שמדינת ישראל היא 'יסוד כסא ד' בעולם' כי רק העם היהודי מסוגל לגלות את השכינה בחיים הגשמיים. זהו בדיוק תפקידו של המשכן שעל הקמתו מספרת פרשת השבוע שלנו וארבעת הפרשיות הבאות, לגלות את השכינה כאן אצלנו בארץ וכלשון ההפטרה שנקרא השבת (מלכים א ה' יג') "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא אֶעֱזֹב אֶת עַמִּי יִשְׂרָאל".

בסוף פרשת בשלח (שמות יז טז) קראנו "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַד' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" ואמר רש"י שם מדוע כתוב 'כס' ולא 'כסא' ? והוא עונה שכל עוד יש כוחות של כפירה בעולם, אין התגלותו של ד' שלמה ועל כן הופעתו חסרה ומופיעה בלשון 'כס' ולא 'כסא'. רק לעתיד לבוא לאחר מחיית עמלק ותיקונו של העולם הופעת ד' בכסא תהיה שלמה. הנצרות משחר קיומה ועד היום הזה הינה הפוכה מקדושה. היא בורחת מהתמודדות עם קשייו הגשמיים של העולם כי אין לה כוחות לתקנו. הם בורחים מהתמודדות עם הקמת תא משפחתי קדוש ומעדיפים חיי פרישות של 'נזירות'. הם בורחים מהתמודדות עם התחום הממוני של העולם ועל כן מחשיבים את העני כי אין לו התמודדות עם יצר הממון. הם בורחים מהתמודדות עם הכח והאלימות באמרם שהחלש והסובל הוא החשוב שהלוא הוא נכנע לאלימות. זו לא קדושה. קדושה היא להקים משפחה שחיה עם ערכים רוחניים גדולים. קדושה היא להתפרנס בכבוד ולדעת שהכסף מאת ד' ועל כן נרוויח אותו אך ורק ביושר ונשתמש בו לדברים טובים ומועילים. קדושה הינה לדעת להילחם על הצדק ולא להיכנע ברפיון ידיים. רק עם ישראל מכונה בתורה 'עם קדוש' כלשון הפסוק "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַד' אֱלֹקֶיך" כי רק אנחנו יודעים לקחת את חיי היום יום הגשמיים ולרומם אותם- דבר שלעתיד לבוא יהיו כל אומות העולם שותפים בו ואז יהפוך ה'כֵּס' ל'כִּסֵּא'.

אפשר להגיד הרבה דברים על ה'כס' שברומא, אך דבר אחד בטוח 'כס קדוש' הוא לא. בכל מקרה נאחל לאפיפיור בנדיקטוס הלוא הוא יוזף רצינגר זקנה נעימה.

שבת שלום