הדפסה
פרשת שבוע - וישלח

פרשה ומשמעותה לדורנו

מה עושים בכדי למנוע אונס

המדינה כולה מזועזעת ממקרה האונס שארע בסוף השבוע שעבר. השאלה הגדולה שכולנו צריכים לשאול את עצמנו מה גורם לבחור 'איכותי' מבית טוב ערב חתונתו לנסות לאנוס עוברת אורח ומכאן נובעת השאלה המתבקשת האם ניתן לעשות משהו בכדי למנוע מעשים כאלו גם פרשתנו עוסקת באונס נורא "וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה...וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ" מעניינת התגובה החברתית לאונס המזעזע: בני יעקב, אחיה של דינה עצובים וכועסים "וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן הַשָּׂדֶה כְּשָׁמְעָם וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד כִּי נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל לִשְׁכַּב אֶת בַּת יַעֲקֹב וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה" ולעומתם תושבי העיר שכם מחפים על העוולה ואדרבה מוכנים למול עורלתם בכדי שהאנס יוכל להפוך את קשריו עם אנוסתו ללגיטימיים בכדי לנסות ולהבין את השוני בין תפיסת עולמם של בני יעקב מזו של אנשי שכם יש לעמוד על הדגש מעניין של התורה. התורה מספרת שאחי דינה שמעו על מקרה האונס בחוזרם מן השדה "וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן הַשָּׂדֶה" מעניין שגם בפעם הבאה שהתורה מדברת על אונס בספר דברים (פרק כב כה-כח) היא מבדילה בין אונס בשדה לאונס בעיר "וְאִם בַּשָּׂדֶה יִמְצָא הָאִישׁ אֶת הַנַּעֲרָה הַמְאֹרָשָׂה וְהֶחֱזִיק בָּהּ הָאִישׁ וְשָׁכַב עִמָּהּ, וּמֵת הָאִישׁ אֲשֶׁר שָׁכַב עִמָּהּ לְבַדּוֹ וְלַנַּעֲרה לֹא תַעֲשֶׂה דָבָר". אנשי השדה, ה'מושבניקים' חיים בצורה טבעית ואמיתית יותר,הם לא מכירים את ה'פוילעשטיקים' של אנשי העיר. הם מדברים דוגרי ולא מוכנים לקבל פטנטים של עורכי דין מפולפלים המוציאים אנשים רשעים לחופשי ועל כן הזעזוע שלהם ממקרה האונס חורג מהפגיעה האישית בכבוד משפחתם ועובר לפסים מוסריים כלל אנושיים "וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה" לעומתם אנשי שכם העירוניים עם כמה קריצות עיניים ותרגילים משפטיים הופכים את מעשה מנהיגם לכשר ובכך שותפים הם לפשע "ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה שהרי שכם גזל והם ראו וידעו ולא דנוהו"(רמב"ם הלכות מלכים ט' יד).

אף שכולנו רוצים שהפושע שעשה זאת יקבל עונש חמור, לא נוכל לפטור עצמנו מחשבון נפש נוקב שהלוא כשמדברים באמצעי התקשורת על עבריינים, מיד מדמיינים אנו אנשים שצמחו במשפחות מצוקה ונגררו עקב תנאי חייהם לאלימות ופשע, אך כשרואים מי החשוד באונס, מה הרקע שלו, מה עיסוקו, חייבים אנו לשאול את עצמנו מה קרה לנו? איך יתכן שאדם כזה שמישהו ברדיו הגדירו כ'מלח הארץ' מגיע לשפל מדרגה כזו? אתן רק התשובה אחת שמופיעה במסכת ברכות לב. "אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן משל לאדם אחד שהיה לו בן הרחיצו וסכו והאכילו והשקהו והושיבו על פתח של זונות מה יעשה אותו הבן שלא יחטא? בחברה המתירנית שלנו קו הגבול בין המותר לאסור הינו דק מאוד. הלבוש חושפני ומגרה, סגנון הדבור פתוח וחופשי. הנגיעות אחד בשני מותרות. כל אלו גורמים שהקו בין המותר והאסור מיטשטש. יוצא בחור ממסיבת רווקים ריקנית שבה חבריו לא עסקו בנתינת עצות לזוגיות נכונה, לבניית ערכים במשפחה אותה הוא הולך להקים. כל תוכן המסיבה היה זימה ופריצות שהחברה בעיר רואה אותם כלגיטימיות ואנחנו רוצים שלא יחטא? כמובן שאין אני בא להצדיק או לסנגר על האונס, אך כמו שאנו מאשימים גם את אנשי שכם בכך שיצרו חברה שבה אונס הינו דבר לגיטימי, גם אנחנו אשמים בכך שיצרנו חברה מתירנית כזו שמובילה לצערנו למקרי אונס רבים.

 

                                                                                                שבת שלום