הדפסה
פרשת שבוע - תולדות

עיקר וטפל בסיפור גניבת הברכות על ידי יעקב ורבקה, הרב ראובן הילר

כשנעיין בסיפור גניבת הברכות נראה שהוא נתון בתוך סנדוויץ של שני סיפורים על עשו. הסיפור ראשון (כו לד) הינו על עשו שנושא שתי נשים מבנות חת בניגוד לרצון הוריו והסיפור שני שמופיע לאחר גנבת הברכות, הינו על חתונתו של עשו עם בתו של ישמעאל-בנו הדחוי של אברהם. למה התורה טורחת לספר לנו שני סיפורים אלו על עשו שהינו דמות שולית ביחס לסיפור המרכזי על האבות ולמה שני סיפורים אלו עוטפים את הסיפור על גניבת הברכות? נראה שהתורה רוצה להדריך אותנו להביט בפרופורציות נכונות בסיפור גניבת הברכות ולומר לנו שהמסר העיקרי של הסיפור הינו שעשו בהתנהגותו, במידותיו ובשאיפותיו הרוחניות איננו מתאים להיות ממשיכו של יצחק ועל כן נבחר לתפקיד זה יעקב אבינו.

הקריאה על נישואיו הרעים של עשו וההבנה שאדם כזה איננו ראוי לקבל את ברכת אברהם ויצחק, נותנת לנו גם את התשובה לשאלה מדוע רבקה עושה מאמץ כה גדול לשכנע את יעקב להשיג את הברכות ואפילו אם זה נעשה בדרכים עקלקלות.

גם בחיינו המדיניים והחברתיים יש לעיתים שתופעות שוליות תופסות את האייטם התקשורתי ומסיטות את דעת הקהל מהדברים העיקריים. כך זה היה לפני שנתיים שכולם עסקו במלל אין סופי בשאלה השולית של 'סירוב פקודה' בפינוי גוש קטיף ולא השקיעו אלפית מזה בדיונים בשאלה העקרונית האם פינוי זה הינו טוב לעם ישראל או לא. כלי התקשורת עוסקים מזה חודשים בשאלת המיגון ביישובי קו העימות בדרום ולא בשאלה העקרונית האם מיגון הינה הדרך הנכונה להילחם בטרור. דעת הקהל עסקה בלי סוף בשאלה מדוע בניית גדר ההפרדה נעשית כל כך לאט ולא בשאלה המהותית האם זוהי דרך נכונה להגן על עצמנו ומה המחיר לדרך זו (כסף, פגיעה בנוף, ברקמת החיים של היהודים והערבים ועוד). גם בראשיתו של שבוע זה כל אמצעי התקשורת עסקו בפסטיבל המטופש האם יגאל עמיר צריך להשתתף בברית של בנו או לא ולא הותירו לעצמם פנאי לעשות חשבון נפש אמיתי ביום רצח רבין כיצד עלינו לבנות חיים דמוקראטיים אמיתיים בהם חולקים אנו כבוד איש לרעהו, כיצד מכבדים אנו דעות של הזולת גם אם הם מנוגדות לדעותינו.

הדרך הזאת של היתפסות לדברים שוליים היא נשמת אפה של תקשורת רקובה החיה מספינים והנזק החינוכי שלה לנו ולילדינו הינו עצום.