הדפסה
פרשת שבוע - לך לך

אברהם הולך לא"י

מה בין צה"ל למחבלים הערבים-בשבוע שעבר בפרשת "נח", למדנו שבחירת ד' בנח הייתה בגלל היותו צדיק יותר משאר אנשי דורו "נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו" לעומת זאת פרשתינו בה נבחר אברהם אבינו להיות אבי האומה העברית, פותחת בהנחתתו הפתאומית של אברהם על במת ההיסטוריה "וַיֹּאמֶר ד' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל". התורה לא מסבירה מי זה אברהם ומדוע ד' בחר דווקא בו להיות אבי האומה. איננה מספרת על צדקותו או על כך ששבר את פסלי אביו כפי שמופיע באגדה, או על כך שגילה את האמונה בד' ודאג להפיצה בעולם, בחירה סתמית. מה רוצה התורה ללמדנו בזה? עונה המהר"ל שבניגוד לנח שהיחס אליו הוא כאדם פרטי ולכן קיבל שכר רק בזכות מעשיו האישים הטובים, אברהם הינו התחלה של העם היהודי, של כלל ישראל, ועל כן אם התורה הייתה מתארת את אברהם כצדיק ושזוהי הסיבה שד' בחר בו, ברור שהיהודי יחשב כיהודי כל עוד תוכח צדקותו וכשלא יהיה כזה, מיד תיפסק יהדותו. כדי להדגיש שאין הדבר כן ושהבחירה האלוקית בעם ישראל הינה מוחלטת, איננה תלויה במעשינו, ולא תשתנה עקב מעשינו, לא ציינה התורה את תכונת הצדקות כסיבה לבחירתו של אברהם. כך גם לשון התפילה "אַתָּה בְחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים אָהַבְתָּ אוֹתָנוּ וְרָצִיתָ בָּנוּ וְרוֹמַמְתָּנוּ מִכָּל הַלְּשׁוֹנוֹת וְקִדַּשְׁתָּנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ וְקֵרַבְתָּנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ וְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ עָלֵינוּ קָרָאתָ" –בחירה אלוקית בנו כעם ד' בלי תלות במעשינו. חז'ל בפרקי אבות (ה' יט) מנסים בכל אופן לאפיין את מידותיו של אדם יהודי "כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ... עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה" ואף הגמרא במסכת יבמות (עט.) עושה זאת "שלשה סימנים יש באומה זו הרחמנים והביישנין וגומלי חסדים".   תכונות מיוחדות אלו של עמינו באו באופן מיוחד לידי ביטוי בתהליך החלפתו של גלעד שליט בלמעלה מ-1000 רוצחים ומחבלים-דבר המעיד על האנושיות והמוסריות הישראלית, ועל החשיבות הרבה שעמינו מייחס לערך החיים כשמנגד ההזדהות עם הרוצחים בצד הערבי מעידה על אופי שונה לחלוטין שמביא אותם גם לזלזול בכבודם של בני עמם בכך שהם עצמם חושבים שיהודי אחד שווה למעלה מאלף ערבים.  שוני זה שביננו לבינם מובלט גם בירי הרקטות ע"י המחבלים הערבים שלא מבחין בין איש לאשה בין מבוגר לתינוק כשמטרתם לפגוע באזרחים תמימים, לעומת צה"ל שנזהר כמו בפינצטה לפגוע רק באלו שיורים עלינו. אשרינו מה טוב חלקנו שנולדנו בנים לעם המיוחד הזה שמביא אור לעולם, שמהווה לפיד מוסרי וערכי לעולם כולו. שממנו יצאה, יוצאת ובעיקר תצא בשורת אורה של תורה לעולם "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים...וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ד' אֶל בֵּית אֱלֹקֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ד' מִירוּשָׁלִָם" (ישעיהו ב)

נכתב ע"י הרב ראובן הילר