הדפסה
פרשת שבוע - נח

מי הקשיב לנאומו של ראש הממשלה באו"ם?

מי הקשיב לנאומו של ראש הממשלה באו"ם?

פרשה ומשמעותה לדורינו

הרב ראובן הילר

פרשת נח

בסעודת השבת, שרים אנו את אחד הפיוטים היפים שחיבר רבי יהודה הלוי שהפזמון החוזר בו הינו "יוֹנָה מָצְאָה בוֹ מָנוֹחַ. וְשָׁם יָנוּחוּ יְגִיעֵי כֹּחַ". פיוט זה בנוי על טענת המדרש (וע' פרוש 'מטה יהודה') שהיום בו שלח נֹחַ את היונה מהתיבה 'לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה' היה שבת. בפעם הראשונה לא מצאה היונה מנוח לכף רגלה ושבה מיד אל התיבה, אך כשנֹחַ שלח אותה בשבת הבאה, התמקמה היונה על עץ זית שבצבץ מתוך המים ונהנתה מהחופש מחוץ לתיבה, ובמוצאי שבת שבה אל נח עם עלה זית בפיה. רצה ריה"ל ללמדנו שגם אם טרודים אנו בכל ימות השבוע ואנו בבחינת "יְגִיעֵי כֹּחַ", עם כל זה יום השבת משכח מאתנו את כל דאגותינו ומוצאים אנו בו מנוח הן לנפשנו והן לגופנו.

נח שולח בתחילה עורב ורק אח"כ את היונה. שני הפכים הם העורב והיונה. העורב הינו בע"ח טמא עם תכונות שליליות כפי שחז'ל מספרים שהוא מתאכזר לילדיו ומטיל את ביציו בקינים של אחרים כשהוא גוזל משם את הביצים של עופות אלו. לעומתו היונה שהינה עוף טהור, משמשת כסמל של דאגה לילדיה ולזוגיות קבועה לאורך כל חייה. העורב לא מנסה למצוא אוכל בחוץ. הוא רוצה ליהנות מהאוויר הנעים שמחוץ לתיבה, אך לא להתנתק מטבור אספקת המזון שנח נותן לו. "וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ" עם היונה הסיפור אחר. "וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ" מדגיש הנצי"ב את המילים 'מֵאִתּוֹ' וכן בהמשך "וַתָּשָׁב אֵלָיו אֶל הַתֵּבָה" המעידים על קשר חם של נח אליה. בפעם השלישית כשהיא לא שבה ובעצם ממתינה לנח וליון בן זוגה שיצאו אליה החוצה, מפני שהיא איננה רוצה להתפרנס מחסדו של נח אלא מיגיע כפיה בחיפוש אחר מזון שמושג בכבוד. נח שולח בתחילה את העורב ולא את היונה כי לאחר תופעת "כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ" שבסוף פרשת בראשית, חפץ נח, שבעצם הציל את כל בעלי החיים שבעולם בתיבתו, להביא שלום לעולם בבחינת "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ" (ישעיהו יא), אך העורב בהתנהגותו משדר לו "עוד לא הגיע הזמן"

עם ישראל נמשל פעמים רבות ליונה. מספרת הגמרא (שבת מט.) על חייל רומי שרדף אחרי רבי אלישע שהניח תפילין בניגוד לאיסור שהטילו הרומאים, וכשתפסו שאל אותו מה בידך? וענה לו כנפי יונה ונעשה לו נס ואכן מצא בידיו כנפי יונה ושואלת הגמרא מדוע אלישע אמר על תפיליו שהן כנפי יונה, למה לא כנפי עוף אחר? ועונה הגמרא משום שנמשלה כנסת ישראל ליונה שנאמר "כַּנְפֵי יוֹנָה נֶחְפָּה בַכֶּסֶף וכו'- מה יונה כנפיה מגינות עליה אף ישראל מצות מגינות עליהן" גם שלמה בשיר השירים ממשיל את עם ישראל ליונה "יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה"

עומד ראש ממשלתנו שמייצג את היונה, את עם ישראל, בעצרת האו"ם ומתריע לפני כל העולם על רצון האירנים להשמידנו. וכולם שומעים דבריו בנימוס אך הרושם הוא שזה לא מעניין אותם. עדיין היונה לא מצאה מנוח בפני הקשיים הרבים שסובבים אותנו, אך שלמה המלך ממשיך "קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי שֶׁרֹאשִׁי נִמְלָא טָל.." וכוונתו שכמו כלה שמוצאת מנוח נחת ושמחה רק עם בעלה, כך עם ישראל ימצא את מנוחתו האמתית רק כאן בארץ ישראל עם הקב'ה.

שבת שלום