הדפסה
נקודה למחשבה - האור שבדור

האור שבדור- גבורת המכבים

 

6556220429 a7a81928df b  האור שבדור- גבורת המכבים

חג החנוכה הבעל"ט נקבע כידוע בעיקר בגלל טיהור המקדש ונס פך השמן (מסכת שבת כא: ) עם זאת משום מה בציבור הכללי מודגשת יותר גבורת המכבים בנצחונם על היוונים.

***

תופעה דומה ניתן לזהות גם בחג השבועות אשר נחגג בימינו בעיקר בגלל היותו זמן מתן תורה. לא בגלל עונת הקציר הארוכה שמתחילה פחות או יותר באותה עת. גם לא בגלל הביכורים, שבסך הכל עונתם התחילה בחג מתן תורה ונמשכה עד חנוכה. עם זאת בקרב הציבור שאינו שומר תורה ומצוות, נושא הקציר והביכורים תפסו תמיד חלק מרכזי בחגיגת השבועות. הרבה יותר ממתן תורה לצערנו.

***

גם בל"ג בעומר, בציבור הכללי מדגישים יותר את מלחמותיו של בר כוכבא אך שוכחים בדרך כלל שזה לרגל תום מגיפת תלמידי רבי עקיבא -אשר לא נהגו כבוד זה בזה- וגם לא מציינים שזה יום נתינת סודות התורה על ידי רבי שמעון בר יוחאי בעת פטירתו. לא חבל?

***

אך האם באמת זה פסול? לעניות דעתי זה לא כל כך נורא.. בתחילת ימי המדינה חיפשו מנהיגיה חגים מאחדים וצבעו את החגים הקיימים בגוונים כלליים, עם מכנה משותף כמה שיותר רחב. הרווח המיידי הינו כמובן שצעירים רבים (וסביהם, וילדי הגנים) ברוך השם מכירים היטב את הלוח העברי וחגי ישראל. יש הרי חנוכיות בכל גן ותהלוכת ביכורים בכל קיבוץ..

***

לו שבועות היה רק למשל בשל מתן תורה, מסופקני כמה היו חוגגים אותו.. בטוחני שיש מיעוט שהיה לצערנו מתעלם ממנו לגמרי. "שלא מתחבר". אולי זו בעצם הסיבה שיש שלל סיבות לכל חג? כדי שכל אחד ימצא בו את הנתיב שבו הוא מרגיש אליו חיבור וקשר אישי. כך כל עם ישראל יכול בימינו להתאחד סביב לוח השנה העברי.

***

ואולי גם כדאי לערבב קצת? בבתי הכנסת ובישיבות פחות מרגישים את הקציר ואת הביכורים. מדוע לא לחפש דרכים להדגיש זאת? ובאותה מידה בבתי הספר שאינם דתיים יכולים לתת משקל גדול יותר למסר היהודי של נס חנוכה, תורה מן השמים, ותלמידי רבי עקיבא.

***

אין ספק שבדרך זו יהיה מכנה משותף רחב ויפה בין כל שבטי ישראל. אם ננהג כך, אולי אפילו נראה את כלל ישראל מדליקים חנוכיות, צועדים בתהלוכת ביכורים ואז נפגשים שוב (כולם!) בליל הלימוד בערב חג. איזה תענוג זה יכול להיות... ממש ימות המשיח.