הדפסה
מעגל השנה - ט"ו בשבט

מדינת ישראל לאחר הבחירות

בשבת הקרובה נחגוג את ט"ו בשבט כמנהג המובא בספר 'בן איש חי' "ומנהג טוב להולכים בתמים להרבות בפירות בעצם היום הזה, ולומר דברי שירות ותשבחות עליהן...והוא תיקון נפלא בנגלה ובנסתר". ימים אלו שלאחר הבחירות ולקראת הקמת ממשלה חדשה למדינת ישראל, נותנים לנו מבט מיוחד על יום זה. הגמרא במסכת ראש השנה (דף יד) אומרת "באחד בשבט ראש השנה לאילן: מאי טעמא? אמר רבי אלעזר אמר רבי אושעיא הואיל ויצאו רוב גשמי שנה" ומסביר רש"י "שכבר עבר רוב ימות הגשמים...ועלה השרף באילנות, ונמצאו הפירות חונטין מעתה" כוונת רש"י שאף שט"ו בשבט הינו בעיצומו של החורף, מתבצע בשלב הזה שבחיי האילן תהליך טרום חנטה המביא בסופו של דבר לצמיחת הפירות בעונת הקיץ. היטיב להסביר זאת בספר התודעה שכותב "ט"ו בשבט הוא יום שאדמת ארץ ישראל מחדשת בו כוחותיה להוציא שמנה ודובשה להניב תנובתה ולהוציא פירותיה ולהראות שיבחה." ויש משהו משותף שמחבר בין ההתחדשות של העץ בימים אלו של טו בשבט, לבין התחדשותו בימים אלו של העם היהודי. אומר הנביא ישעיהו (פרק סה) על חזון הגאולה "וּבָנוּ בָתִּים וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְאָכְלוּ פִּרְיָם לֹא יִבְנוּ וְאַחֵר יֵשֵׁב לֹא יִטְּעוּ וְאַחֵר יֹאכֵל" ומוסיף הנביא ומבטיח אריכות ימים הן לפרט "לֹא יִהְיֶה מִשָּׁם עוֹד עוּל יָמִים וְזָקֵן אֲשֶׁר לֹא יְמַלֵּא אֶת יָמָיו כִּי הַנַּעַר בֶּן מֵאָה שָׁנָה יָמוּת" והן לכלל עם ישראל "כִּי כִימֵי הָעֵץ יְמֵי עַמִּי". הדימוי של האדם לעץ מצוי כבר בתורה (דברים כ' יט) "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" וביטויו הינו בכמה אופנים: 1) כשם שגיזום העץ מביא להתחדשותו ולצמיחה טובה יותר, כן גם עם ישראל למרות כל הצרות שעבר, התפתח ובנה את עצמו מחדש. 2) עץ ידוע כמאריך ימים (יש עצים בני למעלה מאלף שנים וכך עם ישראל ישרוד לנצח. 3) כשם שעץ יכול להצליח רק במקום הגידול הטבעי שלו כך הצלחתו של עם ישראל יכולה להיות שלימה ומוצלחת רק בארץ ישראל. דימוי של עם ישראל לעץ נמצא גם באופן ובעומק אחיזתנו בארץ ישראל כמובא בפרשת השבוע שנקרא השבת (שמות טו יז) "תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ" וכך לשון תפילת המוספים "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ד' אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ. שֶׁתַּעֲלֵנוּ בְשִׂמְחָה לְאַרְצֵנוּ. וְתִטָּעֵנוּ בִּגְבוּלֵנוּ". גם את מלך המשיח ממשיל הנביא (ישעיהו יא א) לנטיעה שצומחת "וְיָצָא חֹטֶר מִגֶּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה". כידוע לעץ התמר שורשים עמוקים באדמה ומתוך שורשיו צומח החוטר החדש שממנו בעתיד יתפתח עץ תמר חדש וגדול עם פירות מתוקים וכך מדמה הנביא את ראשיתה של תקופת הגאולה שאולי היא מדינת ישראל לחוטר בראשית דרכו. חוטר זה איננו יצור חדש שנוצר לפני 64 שנים בהכרזתו של בן גוריון מכיוון שמדינתנו נשענת וצומחת מתוך שורשים עתיקים והחוטר החדש שנוצר כאן שזכינו בבחירות לכנסת לחזקו ולתת בו אמון, תקוותינו ממנו הן ענקיות. ממשלת ישראל שתקום בקרוב הינה החוטר הזה שב"ה יגדל ויתפתח עד לבוא משיח צדקנו בעצמו שמשול כבר לעץ התמר הגדול "צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה" (תהילים צב יג)