הדפסה
מעגל השנה - פעילות לחנוכה

גבורתם של חכמים בחנוכה - הרב פרופ' ג'פרי וול

גבורתם של חכמים בחנוכה

הרב פרופ' ג'פרי וולף

 shutterstock 772985758 1  גבורתם של חכמים בחנוכה - הרב פרופ' ג'פרי וול

 מרבים בימי החנוכה לדבר על גבורה, במיוחד גבורת של אלה שקידשו שם שמיים ולא נכנעו לגזירות אנטיוכוס וכמובן, של לוחמי החשמונאים. אולם, בבסיס החג ישנו עוד סוג של גבורה רוחנית-תורנית.  

מסכת אבות פותחת (א,א): 'משה קבל תורה מסיני...ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה וכו'. מאחורי המילים האלו מסתתר משבר עמוק. אין לנו היום שמץ של מושג מה זאת אומרת להיות מסוגל לגשת לבן אדם מסוים, לשאול את דבר ד' ולקבל תשובה. אולם, עד אמצע המאה ה-5 לפנה"ס נביאי ד' היו חלק מהנוף הדתי והלאומי. ואז נפטר מלאכי, פסקה הנבואה והסתר פנים מוחלט ירד לעולם. היעלמות הנבואה השאירה רושם חזק על ההלכה. חכמי ישראל נאלצו לתפקד בכוחות עצמם בלבד, להישען על חכמתם ולקוות שקלעו לאמת ד'. זה לא היה קל ולא פשוט. הוכחות לכך אפשר למצוא בספר מקבים. שם קוראים שעלו שאלות חסרות תקדים לפני חכמי הדור (כגון בשאלת לחימה יזומה בשבת; מק"א ב, לב-מד ), למרות היעדרם של נביאים. ואכן, לפעמים מסיבה זו החליטו שלא להכריע. כך, כשטיהרו המכבים את המקדש, נשאלו מה לעשות עם אבני המזבח שחוללו בפולחן 'השיקוץ המשומם' ( שם, ד, מ"ג-מ"ו): וַיְטַהֲרוּ אֶת-הַמִּקְדָּש וַיּוֹצִיאוּ אֶת-אַבְנֵי הַשִּקּוּץ לְמָקוֹם טָמֵא: וַיִּוָּעֲצוּ עַל-מִזְבַּח הָעוֹלָה הַמְחֻלָּל מַה-לַּעֲשׂוֹת לו : וַתִּצְלַח עֲלֵיהֶם מַחֲשָבָה טוֹבָה לִנְתֹּץ אוֹתוֹ לְבִלְתִּי-הֱיוֹת לָהֶם לְמוֹקֵש כִּי הַגּוֹיִם טִמְּאוּהוּ וַיִּתְּצוּ אֶת-הַמִּקְדָּש:  וַיַּנִּיחוּ אֶת-הָאֲבָנִים עַל-הַר הַבַּיִת בְּמָקוֹם מְיֻחָד עַד-בּוֹא נָבִיא לְהוֹרוֹת עֲלֵיהֶן ( אכן, לפי מידות (א,ו), גנזו את האבנים בתוך מתחם ביהמ"ק). זאת אומרת, בכל נושא שנאלצו להכריע לגביו, אזרו עוז והכריעו, ושאלות אחרות דחו 'עַד-בּוֹא נָבִיא לְהוֹרוֹת עֲלֵיהֶן.'

במילים אלו, מהדהדת יראת ההוראה שבה התמודדו חז"ל. אולם, הם לא נרתעו, כי תורה חייבים לפרש וליישם בכל מצב ובכל זמן. הביטוי העילאי לגבורה רוחנית זו הוא עצם ייסוד חג החנוכה. בתקופה של הסתר פנים (ולזכור שפורים אושר ע"י רוה"ק) אזרו עוז וייסדו חג, קבעו מצווה, ותיקנו ברכה בשו"מ כי הבינו שהצעד מוצדק הלכתית ושהשעה ראויה לכך. לא במקרה אומרים שחנוכה היא החג של התושבע"פ.