הדפסה
מעגל השנה - סוכות

סוכות

חג סוכות

פרשה ומשמעותה לימינו

הרב ראובן הילר

מצווה ללמוד היסטוריה

בתחילת פרשת האזינו מופיעה חובת לימוד ההיסטוריה בציווי "זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דּוֹר וָדוֹר שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" . בחג הסוכות אותו נחגוג מחר מדגישה התורה שלמצוות הישיבה בסוכה יש סיבה היסטורית "לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" התורה מאד מעוניינת להנחיל לדורות הבאים את הידע ובעיקר את החוויה ההיסטורית של יציאת מצרים והנדודים במדבר אל ארץ ישראל ולכן מצווה אותנו לשבת בסוכה. לא קל להקפיד על ההלכה האוסרת לחלוטין לאכול מחוץ לסוכה ועוד יותר קשה להקפיד על ההלכה שלא לישון מחוץ לסוכה. מציאות קצת קשה זו מביאה אותנו להבנה ההיסטורית שאת הארץ הזו לא קבלנו על מגש של כסף וכמה קשיים עברנו עד שזכינו לחיות בתוכה.

לימוד היסטוריה הינו דבר חשוב ראשית כי בכך זוכרים אנו את השורשים שלנו, את המורשת שיש לנו מהעבר הגדול שלנו ובכך מפתחים אנו כוחות ליצור עתיד טוב יותר. בזה שונה כמובן ההיסטוריה שלנו מזו של העמים האחרים שבעברם היו פרימיטיביים ולאט לאט התקדמו בעוד שעברינו היה נפלא ומרומם ואנחנו מתרפקים בגעגועים אליו בבחינת "חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" (איכה ה')

הסיבה השנייה הינה כי רק מלימוד ההיסטוריה ניתן להפיק לקחים וללמוד איך לנהוג בהווה ובעתיד. אוי למנהיגים ששגו בעבר וחוזרים שוב ושוב על טעויותיהם ואוי לו לעם שרואה את טעויותיהם של מנהיגיו ומאפשר להם להמשיך בדרכם זו. מבט עמוק יותר על הצורך ללמוד את ההיסטוריה מלמדנו הרב קוק בכתביו שבעצם היסטוריה פרושה ניסיון להבנת הנהגתו של רבש"ע את עולמו. לראות כיצד ד' מביא את העולם דרך כל מיני מאורעות אל התכלית שהיא גילוי ד' בהוויה.

בימים אלו מרבים לדבר על שני תאריכים היסטוריים שמאד משמעותיים לחיינו בהווה. הראשון הינו 40 שנה למלחמת יום הכיפורים והשני 20 שנה להסכמי אוסלו,

ודווקא היום ניתן להתבונן בשני מאורעות אלו במבט שונה משל פעם. מלחמת יוה"כ עם כל הטראומות והפשלות שנעשו בה הן ברבדים השונים של הצבא והן אצל ההנהגה המדינית, נראית במבט היסטורי כמקום שבו התגלו כוחותיו הפנימיים הנפלאים של העם הזה שהביאוהו ממצב קשה מאד לניצחון כביר. הסכם אוסלו לעומת זאת שעשייתו הייתה בחטא של עבירה על החוק האוסר מפגש ומו"מ עם ארגוני טרור ללא רשות מיוחדת של מדינת ישראל כשיוצריו, כולל נשיאנו הנוכחי שמעון פרס שהיה שותף לעברה זו ואף קיבל על כך פרס נובל, קרצו זה לזה 'לא נורא העיקר שהשגנו חתימה מערפאת'. היום הוכח ללא כל ספק שהסכם זה שהביא את המחבלים מטוניס אלינו, הינו הגורם העיקרי שהביא את הטרור למדינתנו ובעטיו מתו למעלה מ-1200 איש והוא זה שהוביל את שרון ואח"כ את נתניהו לוותר על שטחים נרחבים של הארץ הזו ולמסור את גוש קטיף למחבלים. האם אנחנו ומנהיגינו נפיק לקחים מטעויות היסטוריות אלו? בידינו הדבר.

שבת שלום וחג שמח